Läget är under kontroll inför terminsstarten

Måndagen den 20 augusti är det skolstart, då har lärarna och övrig personal redan varit på plats i nästan två veckor med sina förberedelser.

Läget i kommunens skolor verkar vara gott. Alla rektorstjänster är besatta, och alla biträdande rektorer och enhetschefer finns på plats. Det är heller inga större brister på behöriga lärare i våra skolor, säger Lennart Ejenäs, ordförande i Barn- och utbildningsnämnden.

Kommunen har i år gjort särskilda lönesatsningar. Vi har garanterat att lärarlönelyftet permanentas oavsett statens åtagande, vilket har bidragit till en lugnare personalsituation. Vi har även lagt till egna kommunala pengar som kompletterar lärarlönelyftet och kompenserar de lärare som uppfyller lärarlönelyftets krav, men som inte kunde omfattas av lärarlönelyftet.

Nu ser vi fram emot ett nytt spännande läsår, med förhoppningsvis fortsatt stigande kunskapsresultat i alla våra skolor, avslutar Lennart Ejenäs.

Senast uppdaterad 06 augusti 2018