Nio av tio kommunala förskolor i Salem miljöcertifierade

Nu i januari fick Gammelgården förnyat Grön Flagg-certifikat av stiftelsen Håll Sverige Rent – det innebär att nio av tio kommunala förskolor i Salem nu är miljöcertifierade. Och i somras fick Salemskolan som första skola i kommunen den fina certifieringen.
- Jätteroligt och jätteviktigt, säger Lennart Ejenäs (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Ett viktigt mål för barn- och utbildningsnämnden i Salem är att fler verksamheter här i kommunen ska bli miljöcertifierade enligt Grön Flagg. Det är ett program som drivs i Håll Sverige Rents regi och där förskolor och skolor jobbar aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor.
I januari i år förnyade Gammelgården sitt Grön Flagg-certifikat - det innebär alltså att nio av tio kommunala förskolor i Salem nu är miljöcertifierade av Håll Sverige Rent. Och sommaren 2018 blev Salemskolan den första skolan i kommunen att bli Grön Flagg-certifierad.
- Jätteroligt, och jätteviktigt, att vi håller miljöfanan högt redan i förskolan. Och grattis Salemskolan att gå i täten som första skola med Grön Flagg. Det borde sporra de övriga skolorna, säger Lennart Ejenäs (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Salems kommun.

Certifikat som ska förnyas

De förskolor och skolor som är med i Grön Flagg-programmet väljer att arbeta med tre valda teman under ett år, både i undervisningen och i den dagliga verksamheten - det kan till exempel handla om områden som klimat och energi, skräp och avfall eller om djur och natur. Efter tolv månader gör pedagogerna på förskolan eller skolan en skriftlig utvärdering av vad man har gjort och skickar den till Håll Sverige Rent för granskning. Kommer Håll Sverige Rent fram till att arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor når upp till ett antal krav som ställs får förskolan eller skolan Grön Flagg-certifiering.
Miljö- och hållbarhetsfrågor är något man behöver arbeta aktivt med hela tiden – därför måste de förskolor och skolor som är med i Grön Flagg-programmet påbörja ett nytt projekt senast tre månader efter att man avslutat det förra. Dessutom gäller en Grön Flagg-certifiering bara i sex månader och är något som behöver förnyas kontinuerligt. Och det var just förnyad certifiering som Gammelgårdens förskola fick nu i januari.

Senast uppdaterad 28 januari 2019