Distansundervisning i högstadiet och gymnasieskolan under vecka 10

I linje med Region Stockholms rekommendation kommer Salems kommuns högstadieskolor och gymnasieskola att bedriva sin undervisning helt på distans under vecka 10.

Antalet bekräftade fall av covid-19 har ökat de senaste veckorna i regionen. Med anledning av det nya läget och det kommande sportlovet har Region Stockholm i samråd med Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten kommit med nya rekommendationer som innebär att högstadiet och gymnasieskolan ska bedriva sin undervisning på distans under vecka 10, alltså veckan efter sportlovet. Syftet med rekommendationen är att bryta smittkedjor som kan uppstå.

I dagsläget bedriver gymnasieskolan sin undervisning delvis på distans, men mellan måndagen den 8 mars till och med fredagen den 12 mars kommer samtliga högstadieskolor och gymnasieskolan i Salems kommun helt att övergå till fjärr- och distansundervisning. Särskild hänsyn tas till elevernas behov och deras förutsättningar att hantera olika lektioner på distans. Undantag från distansundervisning gäller därför för elever i särskola, elever i behov av särskilt stöd samt för vissa praktiska moment eller examina.

Alla elever som studerar på distans kommer att erbjudas lunch.

Mer information har skickats ut till berörda elever och vårdnadshavare under veckan.

Läs mer på Region Stockholms hemsida.

Senast uppdaterad 04 mars 2021