Distansundervisning i högstadiet från och med tisdag

Med anledning av det rådande smittläget har beslut fattats om att sista veckan på höstterminen gå över till distansundervisning för alla högstadieelever i Salem. Detta efter en rekommendation från Stockholmsregionens smittskyddsläkare.

Salems grundskolor har en god beredskap för att verkställa distansundervisning under vecka 51 och kommer under fredagen 11 december samt måndagen 14 december förbereda inför omställningen och möjliggöra för elever och lärare att hämta hem de verktyg och material som behövs för att från och med tisdagen 15 december genomföra undervisningen digitalt, säger Katarina Sweding, skolchef i Salems kommun.

Inriktande beslut har fattats inom ramen för Samverkan Stockholmsregionen om att följa smittskyddsläkarens rekommendation om att övergå till distansundervisning höstterminen ut. Vid ett extrainsatt sammanträde den 11 december fattade kommunens krisledningsnämnd beslut om distansundervisning fram till den 18 december för högstadieeleverna i våra kommunala grundskolor.

Anledningen till distansundervisningen är att försöka bromsa takten i spridningen av covid-19 i samhället. Elever i grundsärskolan och elever i särskild undervisningsgrupp undantas från detta beslut och deras undervisning kommer att fortgå på plats terminen ut.

Mer information för både elever och vårdnadshavare kommer att finnas i skolplattformen Schoolsoft.

Läs mer om smittskyddsläkarens rekommendation på Region Stockholms hemsida.

Senast uppdaterad 11 december 2020