Traditionella firandet av nationaldagen inställt i år

Med anledning av den rådande samhällssituationen och myndigheters rekommendationer har kommunens krisledningsnämnd beslutat att ställa in det traditionella nationaldagsfirandet i år.

I linje med myndigheters råd och rekommendationer och regeringens förbud mot allmänna sammankomster med fler än 50 personer har krisledningsnämnden beslutat att ställa in nationaldagsfirandet vid Plaskdammsparken i Salems centrum.

Under nationaldagen uppmärksammas i vanliga fall årets pristagare av kommunens kulturstipendium. Årets pristagare kommer i år att istället uppmärksammas på kommunens hemsida och sociala medier under vecka 21 men den officiella utdelningen av utmärkelsen är planerad i samband med Salemsdagen i augusti.

Det känns tråkigt att behöva ställa in en omtyckt tradition, i det här fallet nationaldagsfirandet vid Plaskdammsparken, men med tanke på den situation som råder och Folkhälsomyndighetens rekommendationer blir det tyvärr nödvändigt. Vi har valt att flytta fram årets utdelning av kulturstipendiet till Salemsdagen för att vinnaren ska få den uppmärksamhet som förtjänas, säger Erik Glimvik (M), kultur- och fritidsnämndens ordförande.

För mer information, kontakta Erik Glimvik på erik.glimvik@salem.se eller på 070-255 67 34.

Senast uppdaterad 15 maj 2020