Salemsdagen inställd i år

Med anledning av den rådande pandemin har kommunens krisledningsnämnd beslutat att Salemsdagen inte kommer att genomföras som planerat i år.

Under krisledningsnämndens sammanträde den 17 juni togs beslutet att ställa in årets Salemsdag som traditionsenligt var inplanerad den sista lördagen i augusti i Skönviksparken. Beslutet togs med regeringens förbud mot sammankomster med fler än 50 personer i åtanke samt i syfte att undvika potentiell smittspridning.

– Det är såklart ett tråkigt beslut att ta, och vi har avvaktat med att ta det men vi värnar om våra medborgares välmående och med tanke på hur samhällssituationen fortskridit så var en inställd Salemsdag det enda rimliga alternativet, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

– Självklart är det jättetråkigt att Salemsdagen inte kommer att genomföras i år. För många är det en trevlig dag fylld med gemenskap, men våra invånares hälsa kommer först. Vi ser fram emot nästa års Salemsdag istället, säger Erik Glimvik (M), kultur- och fritidsnämndens ordförande.

Lennart Kalderén
Kommunstyrelsens ordförande

Erik Glimvik
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden