Salem klättrar 11 platser i företagsrankingen

När Svenskt Näringsliv idag släppte sin årliga ranking av Sveriges kommuners företagsklimat hamnade Salems kommun på plats 39 av 290. Det är 11 platser bättre än föregående år.

Svenskt Näringsliv har rankat företagsklimatet i Sveriges kommuner sedan 2001. Syftet med rankingen är att visa var i Sverige det just nu är mest gynnsamt att driva företag. Rankingen bygger till två tredjedelar på de enkätsvar från 31 300 företagare som publicerades i slutet av maj. I den sista tredjedelen vägs även statistik från SCB och UC in.

- I och med att vi klättrar för andra året i rad så är Salem högst rankade på Södertörn. Det som förbättrats mest jämfört med 2016 är tillgång till kompetens, skolans attityder till företagande och tele- och IT-nät, säger Jan Lorichs, näringslivsansvarig.

- Väldigt glädjande att Salem klättrat 27 platser på två år. Särskilt roligt är det att tillgången på kompetens har rankats högre i undersökningen. Detta var en bra nyhet som kommer i stort sett samtidigt som en ny företagsbyggnad kommer att invigas i kommunen, säger Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande.

Läs mer här: www.foretagsklimat.se

Mer information: