Insatser till stöd för företagarna i Salem

För att underlätta för Salems kommuns viktiga och livskraftiga lokala företag förbereds nu en rad åtgärder för att möjliggöra förstärkt likviditet genom bland annat förlängda betalningstider.

Coronavirusets framfart får potentiellt stora konsekvenser för ekonomin och det lokala näringslivet. Kommunen kommer därför att göra ett antal näringslivsfrämjande åtgärder för att underlätta för företagen i det aktuella läget.

• Krisledningsnämnden var helt enig. Det är viktigt att vi hjälper till med det vi kan för att stötta våra företagare som nu kämpar för sin överlevnad, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

• Om kunden begär anstånd förlänger kommunen betalningstiden på fakturor och avgifter beträffande ordinarie tillsyn. Anstånd ges tillsvidare.

• Kommunen ska förkorta betaltiden ned till 20 dagar till kommunens leverantörer för att på så sätt ytterligare bidra till att stärka företagens likviditet.

• Kommunen skjuter upp tillsynsbesök som inte är nödvändiga och prioriterar istället verksamhetskritiska tillstånds- och tillsynsärenden. Kommunen ska också förlänga tidsfrister där så är möjligt.

• Handläggning av tillstånd för uteserveringar prioriteras, så att de kan öppna snarast.

• Kommunen tillsätter en ”företagslots” som får till uppgift att ledsaga företag kring frågor både med anledning av de åtgärder kommunen vidtar men framförallt för att ledsaga kring de förslag som riksdag och regering kommit med. Företagslots Jan Lorichs finns att kontakta på jan.lorichs@salem.se och via 070-623 29 88.

För vidare information, kontakta gärna:

Lennart Kalderén
Kommunstyrelsens ordförande