Sandra Melin i aktion under WM i Sverige 2018

Sandra Melin i aktion under WM i Sverige 2018. Fotograf: Mirco Dalla Lana

Sandra Mellin tilldelas årets idrottsstipendium

Hon har vunnit fem raka riksmästerskap och i prisskåpet finns bland annat flera VM- och EM-guld. 2018 års idrottsstipendiat Sandra Mellin, som tävlar i karate, är bara 16 år, men meritlistan är lång.
- Att få stipendiet betyder mycket för mig, man känner att man lyckats med något och att det man gör inom idrotten ses av andra, säger hon.

Den 28 november beslutade kultur- och fritidsnämnden att Sandra Mellin får Salems kommuns idrottsstipendium för år 2018. Stipendiesumman är 10 000 kronor.

- Hennes engagemang och framgångar gör henne till en god representant för karatesporten och en förebild för andra unga inom idrotten, säger Kristina Bjureklev Netzell, ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Salems kommun.

Börjar bli trångt i prisskåpet

2018 tog Sandra Mellin sitt andra VM-guld i kumite i sin åldersklass. Men meritlistan är mycket längre än så och innehåller bland annat ett EM-guld i kumite, två EM-guld i kata (individuellt), ett EM-guld i lagkata, SM-silver i kumite och fem vunna riksmästerskap i kumite på raken.

När Sandra först fick höra att hon fått Salems kommuns idrottsstipendium blev hon mer är överraskad.
- Jag blev chockad när jag fick höra att jag fått stipendiet. Det var min mamma som talade om det för mig, hon fick veta det innan mig, men när hon först berättade det för mig trodde jag att hon skämtade, säger Sandra Mellin.

Salemsbon Sandra är verksam i Botkyrka Shukokai karateklubb. Hennes nästa stora mål är SM och EM i Portugal 2019.

Kultur- och fritidsnämndens motivering

"Sandra Mellin är en ung och framgångsrik idrottare som tävlar i karate. Hon blev 2018 för andra gången VM-guldmedaljör i kumite i sin klass. Sandra är verksam i Salem och Botkyrka Shukokai karateklubbar. Förutom sitt SM-silver har Sandra vunnit fyra EM-guld. Sandra är en målmedveten och omtänksam person som med stor entusiasm satsar på sin sport. Hennes engagemang gör henne till en god representant för karatesporten och en förebild för andra unga inom idrotten."

Kristina Bjureklev Netzell, L
Ordförande i kultur- och fritidsnämnden
kristina.bjureklev.netzell@salem.se

Rolf Johanson