Grattis Ida Överby - årets kulturstipendiat!

Kultur- och fritidsnämnden utser varje år årets kulturstipendiat i Salem. Årets kulturstipendium tilldelas Rönningebon Ida Överby. Ida är en föregångare inom återbruk och design, och skapar unika saker från gamla prylar. Stort grattis!

Ida Överby är designer och konsthantverkare från Rönninge. Intresset för konsthantverk och design har följt henne under åren och hennes passion är att återanvända, utveckla och tilltavara vackra inredningsdetaljer. Ida är svag för kontraster mellan olika material och jobbar nästan alltid med någon form av oväntade materialmöten. Efter att tidigare jobbat mycket med framförallt porslin jobbar hon nu med att omvandla återbrukade tyger.

– Jag hoppas att stipendiet ska möjliggöra framtida projekt jag vill sätta tänderna i, stipendiet blev helt klart en morot till fortsatt arbete, säger hon.

Ida utbildade sig inom textil och formgivning vid folkhögskola. Redan under utbildningstiden stod återbruket i centrum. Då syddes bland annat väskor och necessärer av gamla segeldukar. Ida vill tillvarata gammalt och udda och ur det skapa nytt. Utmaningen är att inte bara skapa föremål som nödvändigtvis andas retro utan det ska även kännas exklusivt och nydanande. Om det tidigare var konstföremål med funktion har Ida på senare tid styrt mer mot rent konstnärliga uttryck där föremålen inte nödvändigtvis behöver gå att använda.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Ida Överby 2023 års kulturstipendium med följande motivering: “Kultur- och fritidsnämnden vill uppmärksamma en designer som kombinerar återvunna saker med nytt material som ger kontraster och ett eget uttryck. Inte sällan är det loppisfynd som omformas till föremål inte bara estetiskt tilltalande utan även funktionella. Ida Överby är en designer och konstnär som ligger i tiden och är en föregångare inom återbruk som med sitt unika formspråk väcker nytt liv i allehanda avlagda vardagsting på ett hållbart sätt.”

Om kulturstipendiet

Salems kommuns kulturstipendium utdelas som stöd och uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser inom vetenskap, historia, litteratur, konst, musik, teater, dans, journalistik, fortbildning eller för annan betydelsefull insats inom kulturområdet. Stipendiet kan tilldelas förtjänt person/personer, förening eller eldsjäl som stimulerar eller har stimulerat kommunen och dess invånare. Stipendiet kan utdelas till person som ej bor i Salems kommun, men som utfört insatser som stimulerat kulturverksamheten i kommunen. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Andreas Lundvall (M) i samband med nationaldagsfirandet den 6 juni kl. 13.00 i Skönviksparken.

Andreas Lundvall
Kultur- och fritidsnämndens ordförande