Illustratören Karin Eriksson är 2020 års kulturstipendiat

Salems kommuns Kulturstipendium 2020 går till Karin Eriksson. Hon bor i Söderby, Salem och är verksam som tecknare och illustratör.

Karin Eriksson är utbildad illustratör och designer bla gjort många uppdrag med barnböcker bl a “Williams kompisar” och “Rebus sånger”. Karin flyttade till Söderby och Salem 2006, men kommer ursprungligen från Kalmartrakten.
Karin jobbar främst med att illustrera barnböcker för olika förlag, men gör även uppdrag åt olika företag i södra Stockholm.

– Jag tycker att alla barn måste bli sedda och lyssnade på. Därför är det så inspirerande att jobba med barnböcker, berättar Karin som är mycket glad över utmärkelsen.
– Jag är jätteglad och förvånad. Det blir som en extra födelsedag!

Som illustratör skildrar Karin Eriksson vår samtid. Hon tecknar porträtt av både rikskändisar som Greta Thunberg och Anders Tegnell samt lokala kändisar från Salem, både politiker och affärsinnehavare.

– Jag blev inbjuden till en Salemsdag och ville väcka samtal så jag tecknade av de lokala politikerna i samband med en debatt. Sen har det bara blivit fler, både kända och andra, berättar Karin.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Karin Eriksson 2020 års kulturstipendium med följande motivering:

"Karin Eriksson är en tecknare och illustratör från Salem. Hon har med sina skickliga och fantasifulla teckningar illustrerat böcker som stimulerar barnens fantasi. Hon har även med skarpsynthet och skicklig penna skapat många härliga porträtt av både lokala och rikskända profiler i Facebookgruppen “Karin tecknar”.

Genom att dela ut kulturstipendiet till Karin Eriksson vill vi uppmärksamma och stödja en mångsidig tecknare och illustratör från Salem."

Kulturstipendiet

Kulturstipendiet utdelas som stöd och uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser inom vetenskap, konst, litteratur, musik, teater, dans, journalistik, fortbildning eller för annan betydelsefull insats. Stipendiet kan tilldelas förtjänt person/personer som gagnar eller har gagnat kommunen och dess innevånare. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut av Kultur- och fritidsnämndens ordförande Erik Glimvik (M) i samband med Salemsdagen den 29 augusti eller vid ett kommande kommunfullmäktige. Formerna för årets stipendieutdelning meddelas senare.

Karin Eriksson, vinnaren av kulturstipendiet 2020Självporträtt av illustratören Karin Eriksson, vinnaren av årets kulturstipendium. Bild: Karin Eriksson.

Erik Glimvik
Kultur- och fritidsnämndens ordförande