Sveneric Olsson - Salems kommuns kulturstipendiat 2013

Pressmeddelande från Salems kommun 2013-05-15

Årets kulturstipendium går till Sveneric Olsson. Sveneric är en entusiastisk konstnär och konstpedagog som bor på Emanuel Birkes väg i Salem. I sitt yrkesliv har han jobbat på olika reklambyråer och sedan gått Konstfack. 1972 startade han en egen annonsbyrå och har bl a arbetat med Televerket, Pripps och Securitas. Efter pensioneringen utbildade han sig i akvarellmåleri och har sedan med stor uppskattning målat akvareller, bl a hade han en utställning på Salems Bibliotek 2012 där han visade bilder av olika historiska gårdar och fastigheter i Salem och Rönninge. Han leder även en grupp äldre konstelever på Rönningeborg där han bor. Sitt stipendium skall han använda till att utveckla sina idéer om att skapa en barnbok om regler mot mobbning.

En enig kultur- och fritidsnämnd beslutade att tilldela Sveneric Olsson kulturstipendiet för 2013 med följande motivering:
"Sveneric Olsson är verksam som både konstnär och konstpedagog. Han har bl a gjort en svit av akvareller där motiven är kommunens intressanta hus och gårdar. Han är även aktiv som ledare för en studiegrupp i akvarellteknik på Rönningeborg. Sveneric Olsson har genom sin gärning som konstnär och ledare berikat kommunens kulturliv och bidragit till andra människor konstnärliga utveckling."

Salems kommuns kulturstipendium delas ut av kultur- och fritidsnämnden för förtjänstfulla insatser inom kulturområdet i Salem. Stipendiesumman är på 8 000 kr och stipendiet delas ut i samband med nationaldagsfirandet i Salems centrum 6 juni.

Anders Forsberg (M)
Kultur- och fritidsnämndens ordförande