Nedskärningar i busstrafiken men direktbussarna blir kvar

Pressmeddelande från Salems kommun 2015-09-10

Landstingets trafiknämnd beslutade i tisdags om en allmän översyn och neddragning av busstrafiken i länet. Anledningen är att trafikförvaltningen lider av ett budgetunderskott. Förvaltningen har tagit fram ett detaljförslag som innebär en besparing på 100 miljoner kronor.

Två busslinjer i Salem kan få lägre turtäthet. Det är linje 708 mellan Tumba station och Rönninge station samt linje 725 mellan Nytorp och Tumba station. Direktbusslinjen mellan Salem och Fridhemsplan undantas i förslaget trots att principen varit att dra ner på de linjer där det finns alternativa färdsätt såsom pendeltåg och tunnelbana.

- Jag har som kommunalråd från Salem och sydvästsektorn varit mycket tydlig med vikten av att direktbussarna måste finnas kvar, säger Lennart Kalderén (M). - De är mycket populära, de avlastar pendeltågen, avlastar tunnelbanan och gör att trafikanter från sydvästra länet åker kollektivt istället för att ta bilen. - Buss 745 är avgörande för Salembornas möjlighet att ta sig till stan.

- Jag är glad att se att förslaget innebär att de tills vidare finns kvar, avslutar Lennart Kalderén.

Förslaget skickas nu ut till berörda kommuner och intresseorganisationer för synpunkter. Den 11 oktober ska trafikförvaltningen vara klar för att göra beställningar av trafiken för 2016. Förändringarna i busslinjerna ska gälla från den 11 januari 2016.

Förslag från trafikförvaltningen på ändringar i Salem

Linje 708 mellan Tumba station och Rönninge station:
- Turutbudet minskas från 30- till 60-minuterstrafik ungefär mellan klockan 09 och 15 under vardagar. Det gäller sträckan Hallunda centrum-Rönninge station.

Linje 725 mellan Nytorp och Tumba station:
·Turutbudet minskas från 15- till 30-minuterstrafik i morgon-och eftermiddagsrusning på vardagar. Gäller sträckan Nytorp-Rönninge station.
·Turutbudet minskas från 15- till 30-minuterstrafik under vardagar mellan cirka klockan 09 och 13 på sträckan Rönninge station-Tumba station.
·Turutbudet minskas från 30- till 60-minuterstrafik under vardagar mellan cirka klockan 13 och 15 på sträckan Nytorp-Rönninge station.

Lennart Kalderén (M)
Kommunstyrelsens ordförande