Förbättrad konjunktur ger bättre budgetläge inför 2015

Pressmeddelande från Salems kommun 2014-05-23

På måndag beslutar kommunstyrelsen om förslag till budgetramar för 2015-2017. Ramarna bygger på kommunens prognos över hur befolkningen kommer att se ut under de kommande åren samt på beräkningar av kommunens skatte- och bidragsintäkter.

I ramförslaget understryks att konjunkturläget nu har förbättrats och att prognoserna är ljusare än tidigare. Förslaget innebär oförändrad skatt och goda ekonomiska resultat under de kommande åren.

- Vi har gått igenom den svåraste lågkonjunkturen i mannaminne med oförändrad skatt och utvecklad kvalité, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Nu ser vi ljusare tider.

Kommunfullmäktige fattar beslut om de ekonomiska ramarna den 12 juni.

Ordförandeförslaget i sin helhet

Tjänsteutlåtande om Ekonomiska ramar för budget- och planperioden 2015-2017