Kulturpedagog Camilla Olsson - Salems kommuns kulturstipendiat 2015

Pressmeddelande från Salems kommun 2015-05-15

Salems kommuns Kulturstipendium 2015 går till kulturpedagogen Camilla Olsson.

Bland de många produktioner hon gör märker vi bl a programmen för barn på biblioteket om t ex Selma Lagerlöf, Britt G Hallqvist och Naturens hemligheter. Men Camilla jobbar även i skolan med mobbning, dramapass och tidsresor. Ibland även med klassisk musik som t ex "Musikraketen".

Hon har tillsammans med sin kollega Helena Gustafsson gjort kulturhistorsika vandringar, där de med dramats hjälp levandegör Salems historia. Detta gjorde de bl a 2014 med "En dag på Söderby Sanatorium 1923", en föreställning om Söderby sanatorium. Nu är de aktuella med "En dag på torpet Ersboda 1873", en föreställning om torparlivet i slutet av 1800-talet. Dessa två föreställningar har de gjort tillsammans med Salems Hembygsförening. I höst kommer Camilla jobba med Skapande skola-projekt i Salem bl a Musikraketen i förskoleklass och år 1 samt tidsresor i år 3.Camilla beskriver sin verksamhet som kulturpedagog så här: "Jag vill försöka få in olika estetiska uttrycksmedel så att många kan uppleva mina föreställningar. För alla har ju rätt till kultur".

Camilla Olsson bor sedan länge i Salem. Hon utbildade sig till dövblindtolk och i samband med att hon gjorde ett teaterprojekt för dövblinda barn bytte hon inriktning och utbildade sig till kulturpedagog. Efter att jobbat på Barnkulturcentrum i Solna startade hon eget företag 2013. se www.camillakulturpedagog.se.

Kulturstipendiet delas ut av kultur- och fritidsnämnden som stöd och uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser inom kulturområdet i Salem. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut den 6 juni i samband med nationaldagsfirandet i Salems Centrum.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Camilla Olsson 2015 års kulturstipendium med följande motivering:

"Camilla Olsson har mångårig erfarenhet av verksamhet som kulturpedagog inom Kulturskolans område. Hon har med engagemang och intresse arbetat fram och genomfört en mängd olika produktioner som engagerat barn och unga, ex om Selma Lagerlöf, Britt G Hallqvist och Naturens hemligheter. Hennes verksamhet som sagoberättare och andra berättarprogram har stimulerat många barn till läsande.
Tillsammans med sin kollega Helena Gustafsson har de genomfört mycket uppskattade kulturhistoriska vandringar "En dag på Söderby Sanatorium 1923" och "En dag på torpet Ersboda 1873".

Kristina Bjureklev Netzell , tel 076-2916410

Rolf Johanson, kultur- och fritidschef, 08-532 599 15 070-731 82 92