Avgörande beslut om Rönninge centrum och nytt äldreboende

Pressmeddelande från Salems kommun 2014-02-21

Vid gårdagens sammanträde behandlade kommunfullmäktige två stora framtidsfrågor. Fullmäktige godkände både förslaget till detaljplan för Rönninge centrum och för nytt särskilt boende för äldre vid Söderby park. I anslutning till båda ärendena godkändes en rad avtal med de entreprenörer som ska bygga i Rönninge centrum respektive Söderby park.

- Beslutet om Rönninge centrum är ett historiskt beslut för Rönninge och för Salems kommun, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Nu byggs 120 nya bostäder efter sex års diskussioner och planprocess. - Jag är också mycket glad över beslutet om det nya äldreboendet i Söderby park, fortsätter Lennart Kalderén. - Vi klarar nu det framtida behovet på platser i särskild boende för äldre.

Båda besluten togs med stor majoritet efter längre debatter. I ärendet om Rönninge centrum avslogs yrkanden om återremiss och bordläggning från bland andra Rönningepartiet och Miljöpartiet. I ärendet om nytt äldreboende avslogs Rönningepartiets yrkande om återremiss.

Läs alla handlingar

Lennart Kalderén