Återstart för förbifart Stockholm

Pressmeddelande från Salems kommun 2014-12-18

Riksdagen förväntas idag fatta beslut om att motorvägsbygget Förbifart Stockholm återupptas från den 1 januari 2015. Samtidigt ger regeringen Trafikverket i uppdrag att utreda hur kollektivtrafikens framkomst ska kunna utvecklas under bygget.

- Det är tacknämligt att byggandet av detta historiskt viktiga tillväxtprojekt nu fullföljs, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Södertörn är den stora vinnaren på Förbifarten. Arbetspendlaren till Sollentuna, hantverkaren som ska söka nya marknader på norra sidan Sta'n, flygresenären som ska resa från Arlanda i morgonrusningen, alla kommer att tjäna mycket tid på att ta Förbifarten.

- Om ungefär tio år kommer det att rulla tusentals elbilar och elhybrider på Förbifarten mellan Kungens Kurva och Häggvik, avslutar Lennart Kalderén.

Lennart Kalderén (M)
Kommunstyrelsens ordförande