Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Gräva, schakta: Tillstånd

Schakttillstånd och tillstånd för upprättande av trafikanordningsplan i Salems kommun söker du via en e-tjänsten ISY Case.

Är du nya användare av ISY Case?

Både den som bereder ärendet och den som söker tillstånd (ansökande bolag) måste registrera sig för att få tillgång till e-tjänsten. Samtliga ärenden måste inkomma minst fem arbetsdagar innan avsedd arbetsstart. 

Så här går du till väga:

  • Registrera dig med e-postadress och användarnamn (till exempel namn/företag) och få lösenord via e-post.
  • Testa att logga in genom att följa länken ISY Case under Länkar och läs mer.
  • Meddela också via schaktlov@salem.se  vilken ledningsägare du arbetar för till exempel Skanova, Vattenfall eller Salems kommun. Vi registrerar därefter din behörighet. Därefter kan du söka tillstånd via ISY Case.
  • Fungerar inte inloggningen så skicka ett meddelande till schaktlov@salem.se och tala om att ni inte kan logga in med de uppgifter som ni fått.

Handläggningsrutiner för ISY Case

​Enligt våra handläggningsrutiner måste varje schaktärende gå via en av ledningsägarnas projekledare för att kunna godkännas. Så här fungerar det efter att en ledningsägare eller entreprenör skapat ett ärende i ISY Case:

  • Den som bereder ett ärende och är redo att ändra ärendets status från "inkommet" till "ansökan" ska innan ärendet byter status, lägga över ärendet till ansvarig projektledare hos ledningsägaren.
  • Ledningsägarnas projektledare tilldelar ärendet till ledningsägarens entreprenör innan ett godkännande kan ske. Även entreprenören måste vara registrerad användare i ISY Case (ofta är entreprenören även beredare).
  • När ledningsägarens projektledare har tilldelat ärendet till sin fullmaktsgivne entreprenör, kommuniceras ärendet med entreprenören fram till slutbesiktning.
  • Om ledningsägaren behöver involveras under projektets gång, lägger Salems kommun en kommentar i systemet och tilldelar kommentaren till ledningsägarens projektledare. Projektledaren får ett epostmeddelande om att gå in i ärendet och läsa meddelandet i systemets logg och eventuellt vidta åtgärd.
  • För att återföra projektet till sin entreprenör måste projektledararen ändra namnet i fältet beredare/projektledare till den fullmaktsgivne personen hos entreprenören i en rullista i ärendet. Därefter sker kommunikationen återigen med entreprenören.
  • Vid frånvaro kan ett projekt flyttas över till en annan fullmaktsgiven person. Under pågående trafikanordningsplaner sker kommunikationen med den utmärkningsansvarige som är registrerad i ansökan, men beredare kan skapa ärendet.

Publicerad 19 april 2016