Tvärförbindelse Södertörn

Samtliga åtta kommunstyrelseordföranden på Södertörn har skrivit en gemensam debattartikel om att Trafikverket och regeringen måste ta med Tvärförbindelse Södertörn i den nationella planen för 2018-2029.

Läs artikeln här

Tvärförbindelse Södertörn, tidigare kallad Södertörnsleden, ska gå från Masmo vid Förbifart Stockholms södra ände, över Glömstavägen, i tunnlar under skogarna öster om Flemingsberg och anknyta till nuvarande väg 259 vid Sundby gård, för att sedan ansluta till väg 73 (Nynäsvägen) vid Jordbro.

- Vägen är oerhört angelägen för möjligheterna att ta sig fram över hela Södertörn, inte minst för våra kommuninvånare i Salem. Efter flera decennier av planering och uppskjutna beslut är det nu hög tid att ge klartecken för Tvärförbindelse Södertörn och börja bygga, säger Lennart Kalderén (M), kommunalråd.

- När Trafikverket nu kommit med sitt förslag har de med hälften av förbindelsen och är inne på att förskjuta den andra hälften ytterligare. Detta är inte rimligt.

Tvärförbindelsen är som alltid en prioriterad fråga för hela Södertörn. År 2002 tecknades genomförandeavtal med staten om Södertörnsleden. När Huddinge kommun hade tagit fram detaljplaner 2013 och byggstarten närmade sig, konstaterade plötsligt Trafikverket och regeringen att man måste ta om hela planeringsprocessen p g a juridiska spetsfundigheter. Därefter föreslår Trafikverket lösningar som fördyrar projektet. Och nu säger Trafikverket att projektet blivit för dyrt. Staten måste stå för sina utfästelser till uppemot en halv miljon invånare på Södertörn. Tusentals planerade bostäder, en mängd varutransporter från den nya hamnen i Norvik, det är bara några av transportbehoven som måste lösas, avslutar Lennart Kalderén.

Senast uppdaterad 01 september 2017