Trafikverket bör ha fortsatt ansvar för vägen till Salems kyrka

Trafikverket Region Stockholm har föreslagit att en del av väg 584 (sträckan mellan huvudled och begravningsplats vid Salems kyrka) dras in från allmänt underhåll.

-Trafikverket försöker vältra över sin urgamla skyldighet att äga och underhålla vägar på landsbygden på andra, utan att lämna över pengar, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Motiveringen är att Salems kyrka och begravningsplats inte längre är en allmän inrättning. Den förklaringen är anstötlig för de tusentals människor som besöker kyrkan för gudstjänster, dop, bröllop, begravningar och för att vårda minnet av nära och kära som gått hädan, avslutar Lennart Kalderén.

Kommunstyrelsens tekniska utskott uttalar att:

En indragning av väghållaransvaret skulle medföra en betydande olägenhet för kommuninvånarna. Att kyrkan är skild från staten medför i praktiken ingen förändring beträffande allmänt intresse i kommunen då en majoritet av invånarna tillhör Svenska kyrkan och behöver kunna ta sig till kyrkan på ett bra sätt. Det gäller även begravningsplatsen som inrymmer många anhöriga till kommuninvånarna, vägen behövs för att kunna ta sig dit och parkera på ett bra sätt.

De två minuters gångväg som Trafikverket anger för att ta sig till fots till begravningsplatsen utgår från att man parkerar ute på gamla Riksettan, vilket skulle medföra allvarlig trafikfara. Kollektivtrafik som skulle kunna ersätta bil finns men skulle också medföra trafikfara då övergångsställe saknas. Gång- och cykelväg saknas också och det bedöms som trafikfarligt att gå eller cykla på gamla Riksettan avslutar.

Senast uppdaterad 12 april 2017