Glädjande för Södertörn och Salem med ny spårväg och tunnelbana

Idag presenterades Sverigeförhandlingens resultat för Stockholmsregionen. Det blir bland annat en ny tunnelbanelinje mellan Älvsjö och Fridhemsplan, förlängd Roslagsbana till City, utbyggd Spårväg syd och en tunnelbanestation i Hagalund. Kopplat till satsningarna kommer det att byggas över 100 000 nya bostäder i regionen.

- Detta är oerhört glädjande nyheter för Södertörn och därmed många pendlare från Salem och Rönninge, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Efter många års jobb för Spårväg Syd kommer nu resultatet. Det blir en spårväg mellan Flemingsberg och Älvsjö via Kungens Kurva. Det ger helt nya tvärförbindelser till Skärholmen/Kungens Kurva och många nya bostäder.

- Den nya T-banelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan kommer att underlätta arbetspendlingen för många, förbindelsen via T-centralen kan avlastas, avslutar Lennart Kalderén.

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att förhandla om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken och ökar bostadsbyggandet i storstadsregionerna. I februari 2016 inleddes förhandlingarna idag presenteras resultatet – en stor satsning på kollektivtrafik och bostäder i Stockholmsregionen.

Se information om Sverigeförhandlingen på deras webbplats

Senast uppdaterad 30 mars 2017