Salems kommun kommenterar artikel i “Mitt i” om miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen

“Mitt i Botkyrka-Salem” skriver på webben att “Kaos på kommunen stoppar byggen i Salem” och förmedlar kritik mot kommunalrådet Lennart Kalderén (M). Flera påståenden i artikeln är felaktiga. Det finns inga byggprojekt som stoppats.  “Mitt i” utelämnar de uttalanden som kommunstyrelsens tekniska utskott antagit när de förtroendevalda i utskottet (M, L, C, S, MP) riktade kritik mot att dåvarande förvaltningsledningen brast i information m m till utskottet. Dessa uttalanden återfinns här. Den översynsrapport som nämns återfinns här.

- Vår ambition är att det inte ska bli några förseningar i de planerade byggnationerna, säger kommundirektör Per Almström.

- Politikerna i TU var eniga, M, L, C, S och MP kände sig tvungna för att ta sitt ansvar gentemot skattebetalarna. Det framgår tydligt av protokoll som "Mitt i" inte nämner, säger kommunalrådet Lennart Kalderén (M).

- Sedan ett år har vi en ny förvaltningsledning och ett helt annat samarbete. Byggen och stora projekt löper på, avslutar Lennart Kalderén (M).

Detta är fel i artikeln:

1. “Mitt i” anger att rapporten är hemlig, vilket inte stämmer. Den har alltid varit offentlig.
  2. “Mitt i” anför vidare att ombyggnationen av Säbyskolans kök beslutades 2006 och ännu inte är klar. Det är fel, en förstudie gjordes 2006, byggbeslutet tog i budget för 2016, TU begärde en förnyad granskning när projektkostnaderna höjdes från 13 miljoner till 22 miljoner. Projektet genomförs i år.
  3. Ansvar för olika byggprojekt är oklart, hävdar “Mitt i”. Men detta är fastslaget i kommunens reglementen, byggprojekt beslutas politiskt och verkställs av miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
  4. “Mitt i” skriver också att personal på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen sjukskriver sig. Vår statistik visar att sjukskrivningarna på miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen inte är högre än kommunens genomsnittliga.

Senast uppdaterad 28 juni 2017