Salem deltar inte i utredning kring regionalspårdragning genom kommunen

Kommunstyrelsen har beslutat att Salems kommun inte kommer att delta i den utredning kring en eventuell regionalbana genom kommunen som Södertälje kommun vill genomföra.

- Vi säger nej till att dra en järnväg genom delar av vår finaste natur söder om järnvägen. Kommunen ska därför heller inte delta i utredningen av ett sådant projekt. En framtida regional järnväg bör dras i anslutning till Grödingebanan, säger Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande.

Klicka här för att se bilden i större format

I augusti 2017 föreslog Södertälje kommun att en utredning av spårdragningsalternativ genomförs med berörda kommuner i samarbete med Sweco. Utredningen bekostas av Södertälje kommun. Syftet med utredningen är att få höra berörd kommuns åsikter kring de olika spårdragningsalternativen, att gemensamt kartlägga för- och nackdelar. Föreslagen sträckning går längs E4/E20 och in mot Tumba i en tunnel strax söder om gravfälten vid Norra Söderby.

Men nu har alltså en oenig kommunstyrelsen, där socialdemokraterna var för ett deltagande, tagit beslut om att inte delta.

Mer information:

Lennart Kalderén (M)