Revisionsrapport om migrationens effekter på kommunens verksamhet

KPMG har på uppdrag av Salems kommun granskat migrationens effekter på kommunens verksamheter. Syftet är att bedöma om kommunen är rustad för att möta det ökade behovet av välfärdstjänster och bostäder samt om planen för personalförsörjning omfattar nyanlända.

Revisorerna har lämnat följande rekommendationer:

Kommunen bör upprätta en långsiktig strategi för bostäder för nyanlända.

Kommunen svarar: Bostadsförsörjningsprogrammet beskriver hur kommunen tillgodoser bostadsbehovet för nyanlända. I den årliga budgetprocessen framför dessutom verksamheterna ändrade behov beträffande de nyanlända. Socialförvaltningen informerar också kommunstyrelsens arbetsutskott om situationen vid varje sammanträde.

Kommunen bör införa ett särskilt perspektiv i planering och uppföljning av verksamhet kring nyanlända.

Här svarar kommunen: Plangruppen uppdaterar bostadsprognosen inklusive nyanlända månatligen. Vidare har lokalsamordningsgruppen regelbundna möten där nyanländas lokalbehov behandlas. Detta avrapporteras i kommunstyrelsens arbetsutskott.

Kommunen bör upprätta en strategi för att matcha kommunens personalbehov med de nyanlända.

Kommunen svarar: Vi arbetar fortlöpande med frågan och anser därför inte att någon strategi behöver upprättas.

Senast uppdaterad 28 november 2017