Mellersta Hallsta bör inte bli biotopskyddsområde

Skogsvårdsstyrelsen har föreslagit att ett biotopskyddsområde inrättas i Mellersta Hallsta. Ett biotopskyddsområde är ett område av stor betydelse för växt- och djurarter. I förslaget till Översiktsplan 2030 för Salems kommun föreslås att området reserveras för framtida bostadsbyggande.

I dagarna skickas förslaget till översiktsplan ut på samråd och remiss.

Intill Mellersta Hallsta ligger Södra Hallsta och Rönninge Port där cirka 200 bostäder föreslås byggas under åren 2018-2020.

- Naturvårdsintressen kan inte få vara allenarådande i ett storstadsområde, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Området ligger intill Rönninge och är ett av få tänkbara utvecklingsområden i framtiden.

Gällande och kommande översiktsplan

Senast uppdaterad 12 april 2017