Kommentar till SVTs reportage om valdeltagande

Måndag 18 september sände SVTs lokala nyheter ett inslag om valdeltagandet i Stockholms län. Vi vill gärna kommentera dessa uppgifter, då vi finner dem missvisande.

I inslaget beskrivs det hur valdeltagandet ökat i hela länet förutom i Salem och Södertälje.

- Det stämmer att valdeltagandet har minskat i Salem, men det är en minskning med 0,02 procent motsvarande 2 personer. Visst kan man matematiskt sett tala om en minskning, men det är missvisande eftersom det är mindre än marginellt. Dessutom ligger Salems genomsnitt för valdeltagandet över genomsnittet i länet, vi har drygt 87%, jämfört med Södertäljes 77%, säger Lennart Kalderén (M), kommunstyrelsens ordförande.

Statsvetaren Jenny Madestam säger i inslaget att såväl Salem som Södertälje har liknande sammansättning av befolkningen; påtagligt mångkulturella, som tillsammans med bristfällig utbildningsbakgrund ska förklara minskningen i valdeltagandet.
- Salem och Södertälje har inte samma typ av befolkningssammansättning. Vi ligger relativt högt i medelinkomst och detsamma gäller nivå för utbildningsbakgrund, därav det goda valdeltagandet i Salem.

Senast uppdaterad 18 september 2018