Huspriserna har ökat rekordartat i Salem

Svensk Fastighetsförmedling har med hjälp av Mäklarstatistik gjort en kartläggning över prisutvecklingen på villor i Stockholms län.

Salem är den kommun i Stockholms län där villapriserna har stigit mest, med 36 procent på ett år, rapporterar SVT idag.

– Man får mycket bra bostad för pengarna i Salem. Våra villa- och småhuspriser har ökat rekordmycket. Att investera i en villa eller ett radhus i vår kommun är attraktivt då vi som kranskommun har haft ett lägre utgångsläge än kommuner närmare innerstaden, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M).

Många lockas att flytta till Salem tack vare goda kommunikationer, bra skolor och en härlig boendemiljö med många grönområden in på knuten.

– Undersökningen är en god bekräftelse på att vi som kommun lyckats bra med varumärke och service, menar Lennart Kalderén.

Prisökningen har varit positiv de senaste åren och om man ser till de senaste fem åren, har Salems huspriser ökat med hela 65 procent.

– För de som köpt hus här i Salem måste det kännas positivt att husköpet – som är den största investeringen många gör under hela sitt liv – växer i värde, avslutar Lennart Kalderén.

Se även SVT:s nyhetssändning ikväll kl 18.30 där Lennart Kalderén intervjuas.

Läs mer om undersökningen här.

Senast uppdaterad 22 maj 2017