Välfärdssatsningar och 4H-gård

På måndag den 29 maj beslutar kommunstyrelsen om förslag till budgetramar för 2018-2020. Ramarna bygger på kommunens prognos över hur befolkningen kommer att se ut under de kommande åren samt på beräkningar av kommunens skatte- och bidragsintäkter. Ramarna är till för att kommunens verksamheter ska få ersättning för kostnadsökningar på grund av ökad befolkning och gällande avtal.

I alliansens ramförslag understryks att konjunkturen är fortsatt god men att skatteintäkterna inte kommer att växa lika kraftigt som tidigare. Under de kommande åren står kommunen också inför flera stora projekt som kräver både investeringar och arbetskraft. Det gäller till exempel byggandet av en ny skola vid Fågelsången och det stora projektet med utvecklingen av området vid Salems centrum. Förslaget innebär oförändrad skatt under de kommande åren.

- Det är ett styrkebesked för vår ekonomi att vi kan fortsätta att öka välfärdsinsatserna inom äldreomsorgen och individ- och familjeomsorgen samtidigt som vi ska göra rekordstora investeringar i en ny grundskola. Satsningen på en fullstor idrottshall i Fågelsången blir en välkommen nyhet för hela vårt föreningsliv, säger Lennart Kalderén, kommunstyrelsens ordförande, (M).

- Satsningen på räkna, läsa och skriva fortsätter i Salems kommun, där biblioteken har en central roll. För att alla barn ska ges förutsättningar att lyckas i skolan är ramen för barn som behöver extra stöd ökad. Med Sveriges bästa kommunala aktivitetsstöd för unga vuxna får fler jobb eller lotsas in på gymnasium, ingen glöms bort i Salem, säger Mia Franzén, (L), gruppledare och vice ordförande i kommunstyrelsen.

- Vi har i ramarna tagit hänsyn till att vi i kommunen kommer få allt fler äldre som behöver vård och hjälp. Vi kommer behålla den goda omsorgen och kvaliteten även när flera kommer att efterfråga den. Vi har planerat för många stora investeringar inom förskola, skola och omsorgsboende och ...... inte minst ...vi kommer att få en 4H gård, säger Ankie Bosander, (C), gruppledare.

Kommunfullmäktige fattar beslut om de ekonomiska ramarna den 15 juni.

Läs ordförandeförslaget i sin helhet (bilaga)

Lennart Kalderén (M)
Kommunstyrelsens ordförande
lennart.kalderen@salem.se