Ansökan om bygglov för flyktingbostäder återkallas för Rönningevägen och Söderby Park

Salems kommun kommer under 2017 att ta emot 48 flyktingar med uppehållstillstånd. Det är 15 personer färre än planerat. Antalet ensamkommande flyktingbarn har också minskat. Därför behövs inte alla platser som kommunen reserverat för bostäder. Kommunstyrelsens ordförande föreslår att ansökan om bygglov återkallas för två av de nio platser som är aktuella. De två platserna är bollplanen vid Rönningevägen och den före detta parkeringen framför Söderby sjukhus.

- När vi nu fått minskade flyktingtal ser vi att vi inte kommer att behöva alla paviljonglägen, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M).
- Vi kommer därför inte att utnyttja läget vid lilla fotbollsplanen vid Rönningevägen eftersom det är en liten plats där paviljongen skulle komma nära inpå de närmaste grannarna. - Vi kommer heller inte att gå vidare med platsen vid f d parkeringen framför Söderby sjukhus. Behovet av HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn har minskat och vi äger inte marken, avslutar Lennart Kalderén.

Kommunstyrelsen behandlar ärendet på sitt sammanträde måndagen den 10 april och kan då besluta att återkalla ansökan om tillfälligt bygglov för Rönninge 1:112 och Söderby 5:29.

Senast uppdaterad 03 april 2017