100 feriearbeten för ungdomar

Kommunstyrelsen har beslutat att socialnämnden får 466 000 kronor extra till ferieplatser för ungdomar sommaren 2017.

Med de extra pengarna kan socialnämnden öka antalet ferieplatser från budgeterade 50* till 100. Samverkan om feriearbeten ska även ske med kommunens privata näringsidkare.

Kommunen anordnar platser i perioder om tre veckor för ungdomar som är folkbokförda i kommunen och går i grundskolans år 9, alternativt år 1 eller 2 på gymnasiet. Platserna finns inom barnomsorg/fritidsverksamhet, äldreomsorg, park- och utomhusarbete samt bibliotek.

* Den budgeterade grundnivån är 50 ferieplatser per år. Under 2015 gjordes en extra satsning med 25 extra platser. Under 2016 anordnades hela 110 extra ferieplatser men det var en särskild insats som kunde genomföra med hjälp av statsbidrag. De extra platserna användes bland annat till ferieplatser för ensamkommande flyktingbarn med uppehållstillstånd.

(Pressmeddelande från Salems kommun den 7 mars 2017)

Senast uppdaterad 07 mars 2017