Salems Kulturskola får en miljon kronor från Kulturrådet

Under 2016-2017 fördelar Kulturrådet utvecklingsbidrag till landets kommunala musik- och kulturskolor. Kulturskolan i Salem har precis beviljats en miljon kronor. I jämförelse med andra kommuner är detta en hög summa om man ser till antalet barn i kommunen.

Kulturrådets utvecklingsbidrag syfte är att bidra till låga elevavgifter, göra musik- och kulturskolans verksamhet mer jämlik och förbättra möjligheterna för barn och unga att delta i verksamheten.

– Det här är ett fantastiskt glädjande besked, säger Pernilla Söderblom som är kulturskolechef. Det visar att vi har tänkt rätt i våra prioriteringar.

Kulturskolan har gjort en grundlig analys av sin verksamhet, med fokus på att göra verksamheten mer tillgänglig för alla. Just detta har Kulturrådet bedömt som viktigt.

– Exempelvis har vi fler tjejer än killar inom dans, och vi vill göra kulturverksamheten mer jämställd, menar Pernilla Söderblom.

Kulturskolan har i sin ansökan lyft åtta olika områden där man vill satsa lite extra.

– Att nå fler killar inom dans och drama, och fler tjejer inom pop och rock-musiken känns angeläget, likaså att erbjuda kulturverksamhet riktad mot nyanlända, förklarar Pernilla Söderblom.

Kulturskolan vill även öppna upp för samarbete tillsammans med fritidsgården och förskolorna. Även prova-på-verksamheter inom socioekonomiska svaga områden är viktigt.

I nästa steg ska ett urval av de olika satsningarna göras för att se hur bidraget kan fördelas på bästa sätt.

– Det här är ett bevis på att Kulturskolan har en bra och gedigen verksamhet, och nu får vi möjlighet at bredda den och göra den tillgänglig för ännu fler vilket känns väldigt positivt, avslutar Pernilla Söderblom.

Så fördelades bidraget – topp 5-kommunerna:

Stockholms stad – 4 500 000 kr
Göteborgs stad – 3 900 000 kr
Malmö stad – 2 200 000 kr
Luleå kommun – 1 050 000 kr
Salems kommun, Eskilstuna kommun, Halmstads kommun, Lunds kommun, Västerås stad, Örebro kommun, Östersunds kommun – 1 000 000 kr vardera

Mer information:

Pernilla Söderblom