Salem satsar stort på datorer i skolan

En dator till varje elev i Salem, det är ett beslut som nu förverkligas inför starten av höstterminen i Salems grundskolor.

Då kommunen sedan många år satsat på en webbaserad skolplattform väljer vi nu att fullfölja den satsningen genom att leasa datorer under tre års tid.

- Salems kommun väljer att leasa sina datorer, då IT-utvecklingen är snabb och vi genom leasing kan garantera våra elever den modernaste och bästa utrustningen. Våra skolor kan därmed fokusera helt på utbildning och slippa teknikproblem. Dessutom är det ekonomiskt fördelaktigt då ett antal kringtjänster följer med finansieringsformen, såsom försäkringar och garantier, säger Tony Söderlund, IT-chef i Salems kommun.

Alla datorer kommer att vara Chromebooks vilket är datorer som endast arbetar mot internet och inte har någon intern lagring. Alla elever ansvarar själva för sin dator och elever upp till årskurs 3 kommer att få en Chromebook med pekskärm.

- Det är fantastiskt roligt att Salems kommun återigen tar ett stort steg framåt och ger kommunens samtliga grundskoleelever möjligheten att delta i den digitala samhällsutvecklingen. Vi har i samverkan med vår partner Telge inköp genomfört en mycket bra upphandling med en kostnadsbesparing av driftmedel på upp till cirka 1 miljon kronor årligen, säger Tony Söderlund.

Senast uppdaterad 15 augusti 2018