Replik till artikel om förskolan i  Mitti

På nationell nivå pågår just nu ett upprop kring förskolan och personalens förutsättningar att göra ett bra arbete. Förskolan är den viktiga starten i barnens livslånga lärande och även om man som ledning och personal gör mycket för att säkra god arbetsmiljö, goda relationer mellan ledning och medarbetare och en god undervisning för barnen finns det naturligtvis alltid skäl till att kontinuerligt se över hur man ytterligare kan stärka kvaliteten.

I Salems kommun strävar vi efter att alla heltidsanställda förskollärare ska kunna schemalägga 6 timmars reflektionstid per vecka. På flertalet förskolor är detta uppnått men på de mindre förskolorna är det svårare att realisera detta. Vi värderar reflektionstiden högt eftersom planering, reflektion och analys är en grundläggande framgångsfaktor för verksamheternas utveckling. Vi litar på pedagogernas kompetens och ser kollegialt lärande som en framgångsfaktor. Vi har planeringsdagar som baseras på det systematiska kvalitetsarbetet och där vi ser alla pedagoger som en kompetent tillgång för varandra. Det är en dag för möten över gränser och en dag för lärande.

I dagsläget har inte de kommunala förskolorna i Salem något sparkrav.

Salems förskolor håller hög kvalitet med ambitiösa och kompetenta pedagoger som gör så att barnen får en vardag fylld med lärande, utforskande och lek. Vi är dock medvetna om den situation som förskolan befinner sig i idag och vi arbetar aktivt med arbetsmiljöfrågor för både barn och vuxna. Både pedagoger och vårdnadshavare vittnar om hög trivsel, men vi är också medvetna om att det finns områden vi behöver arbeta mer med och det tar vi på största allvar.

Ett utvecklingsområde har till exempel varit att utveckla metoder för att dela in barnen i mindre sammanhang under hela dagen. I Salem är barngruppernas storlek generellt 15 barn på en avdelning med 1-3 åringar samt 19-24 barn för avdelning med 3-5 åringar. På varje avdelning arbetar ca 3 heltidsanställda pedagoger. Förskolorna har tillgång till två specialpedagoger samt en förskolepsykolog som samverkar med pedagogerna och detta bidrar till att alla barn i de kommunala förskolorna har ökad chans till stöd. Barngruppernas storlek baseras på lokalernas utformning samt barngruppens sammansättning.

I jämförelse med andra kommuner så har Salems kommun en hög andel legitimerade förskollärare som bidrar till den höga kvalitet som förskolorna levererar.

Vi är stolta över Salems pedagoger som gör ett fantastiskt jobb för alla barn och vi ser fram emot att tillsammans med våra medarbetare göra oss ännu bättre.

Marsella Qvicker
Förskolechef