Borttagen lekutrustning

Torsdag 30 augusti revs lekutrustning, som byggts av barnen på Skogsängsskolan, ner av en entreprenör anlitad av Salems kommun. Utrustningen togs bort av säkerhetsskäl. Tyvärr hade inte skolan nåtts av informationen innan detta skedde.

Till att börja med vill vi be om ursäkt till alla barn, föräldrar och personal för att lekutrustning tagits bort utan att barn och personal varit informerade. Det har varit brister i kommunikationen och informationskedjan har brustit någonstans längs vägen, men vi ska säkerställa att det inte inträffar igen.

Kommunen gör årligen besiktningar av alla lekplatser för att upptäcka säkerhetsbrister och därefter upprättas protokoll där det framkommer vilka anmärkningar som måste åtgärdas. En entreprenör har anlitats för att åtgärda bristerna men det har inte skett någon avisering eller dialog kring när det ska ske och vad som kommer att tas bort. Detta ändrar vi på nu så att det inte ska komma som en överraskning och så att det ska finnas en möjlighet att ta vara på lekredskap som skapats med barnens delaktighet.

Kommunen kommer i dialog med skolan se över hur vi kan kompensera för den borttagna lekutrustningen, till exempel genom nytt byggmaterial eller ny lekutrustning.

Vi hoppas på allas förståelse för att det som är gjort har skett med barnens säkerhet i fokus men att kommunikationen om vad som skulle göras borde ha varit tydligare.

Mats Bergström
Kommundirektör