Långväga gäster lärde sig mer om förskolan i Salem

De hade rest från andra sidan jorden för att lära sig mer om hur vi arbetar inom förskolan i Salem. Både den japanska och den svenska flaggan var hissade när forskare från universitetet i Nagoya var på besök i kommunhuset.

Det var andra gången på ett halvår som Salems kommun hade besök från universitetet i japanska Nagoya. I februari var förskollärare, studenter, socionomer och professorer på plats i Sysslagårdens förskola för att bland annat få veta mer om vår pedagogik. Vid besöket idag, den 22 augusti, var besökarna forskare och platsen kommunhuset på Säby Torg. Kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M) tog emot de långväga gästerna och hälsade dem välkomna utanför entrén.

Lennart Kalderén inledde med att berätta om Salems kommun. Iréne Kulneff, bibliotekschef i kommunen, berättade om språknätverket i Salem. Det är en satsning som fått pengar från Kulturrådet och som riktar in sig på barns språkutveckling - framförallt de mellan 0 och 3 år, eftersom det är en oerhört viktig ålder för just språkutvecklingen. Och Andrea Didon från Södertörns högskola berättade om högskolans försöksverksamhet med så kallade övningsförskolor. Salem är en av kommunerna som är med i projektet som bland annat ska utveckla den verksamhetsförlagda utbildningen, alltså praktiken på en arbetsplats, på förskollärarutbildningen.

Forskarna från Nagoya lyssnade med stort intresse och ställde många frågor.

Bilden: Forskare från universitetet i Nagoya hälsas välkomna av kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M).

Senast uppdaterad 22 augusti 2018