Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Hemtjänst

Salems kommun tillämpar LOV (Lag om Valfrihet) inom hemtjänst. Det innebär att du, som beviljats hemtjänst av kommunens biståndshandläggare, själv har möjlighet att välja vilken av kommunen godkända hemtjänstleverantörer, som ska utföra de insatser du beviljats.

 

Hemtjänsten är till för att du ska kunna bo kvar i det egna hemmet så länge som du själv önskar, även om du har svårt att klara dig själv. Utförandet av hemtjänstinsatserna planeras tillsammans med dig och utformas så att du själv kan fortsätta vara så aktiv som möjligt. Hemtjänstens insatser kan omfatta både personlig omvårdnad och service i bostaden. 

Hemtjänst kan t.ex. vara hjälp med omvårdnad och serviceinsatser, måltider, trygghetslarm, dagverksamhet, avlösning i hemmet och ledsagning.

Omvårdnadsinsatser kan till exempel vara hjälp med att äta och dricka, sköta sin personliga hygien, egen vård och utevistelse.

Serviceinsatser kan till exempel vara städning, tvätt, inköp, matdistribution, Apotek och städning tvätt och strykning samt snöskottning.

Det finns möjlighet att få enklare mat lagad i hemmet. 

Avgift tas ut enligt kommunens hemtjänsttaxa.

Städning och tvätt

Städning utföres normalt var annan vecka och ytan är begränsad till två rum och kök för ensamstående och tre rum & kök för makar. Det är viktigt att det finns fungerande städmaterial (elsäker dammsugare/strykjärn) i bostaden.

Inköp och ärenden

Inköp av dagligvaror görs en gång per vecka. Du kan även få hjälp med att beställa mat via internet. Ärenden som exempelvis post, bank och apotek utförs utefter behov.

Ledsagarservice

Ledsagning beviljas till och från vårdinrättningar, tandläkare, fotvård och liknande då du inte själv kan tillgodose behovet.

Avlösning i hemmet

Avlösning i hemmet är en insats som syftar till att avlasta de anhöriga som vårdar en närstående i hemmet. Insatsen stärker förutsättningarna för dessa personer att orka med vardagen.

Trygghetslarm

För att bevara trygghet och säkerhet i hemmet kan du beviljas trygghetslarm. Om du upplever det otryggt att vara ensam hemma eller är orolig för att ramla och bli liggande utan att kunna påkalla hjälp kan du ansöka om trygghetslarm. Larmet en högtalartelefon och en larmklocka som du kan sätta på armen eller hänga runt halsen.

Larmet är kopplas till en larmcentral. När du larmar avgör personalen på larmcentralen om hemtjänstpersonalen behöver komme hem och hjälpa dig. I de fall det behövs så tar larmscentralen kontakt med hemtjänsten. Behovet av trygghetslarm bedöms på samma sätt som annat bistånd. Avgift för trygghetslarmet är för närvarande 201 kr per månad i avgiften ingår även hembesök om du är i behov av akut hjälp. 

Tekniska hjälpmedel

Om du är äldre eller har en funktionsnedsättning som gör att du behöver något tekniskt hjälpmedel i ditt hem kan du ta kontakt med Salems Rehabs arbetsterapeut, telefon 08- 123 67 111.

 

 

Publicerad 20 december 2006

Senast granskad 21 april 2016