Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Räddningspersonal i mörker med reflexkläder.

Krishantering och POSOM

Oönskade händelser kommer tyvärr alltid att inträffa. Kommunen arbetar aktivt med att förebygga kriser och minska sårbarheter, men kommunen måste alltid ha en förmåga att hantera oönskade händelser om de uppstår. Extraordinära händelser hanteras av krisledningsgruppen och krisledningsnämnden med stöd av olika interna enheter, så som POSOM.

Krishantering

En oönskad händelse kan plötsligt uppstå. Målsättningen vid en inträffad händelse är att kommunens verksamheter så långt det är möjligt ska hantera det inträffade utifrån vardagliga rutiner och arbetssätt. Vid en allvarlig eller extraordinär händelse aktiveras kommunens krisledningsgrupp och krisledningsnämn, som har till uppgift att stödja drabbad verksamheter. 

Vid en allvarlig händelse kommer kommunen att prioritera att upprätthålla så kallade samhällsviktiga verksamheter. Vilket betyder att du som individ måste ha en grundläggande förmåga att själv kunna sörja för dig och din familj i ett initialt läge. Läs mer om hur du kan förbereda dig på Din säkerhet.

Vid en extraordinär händelse kommer kommunen att informera via hemsidan, information går också att få genom växel, som vid en extraordinära händelser får stöd av en upplysningscentral. Vid händelser som kan komma att få regional eller nationell påverkan finns information på krisinformation.se man kan även ringa 113 13 som är ett nationellt informationsnummer och aktiveras vid kriser. 

VMA (Viktigt meddelande till allmänheten)

VMA är ett hjälpmedel för att varna och informera allmänheten i samband med olyckor eller risk för olyckor, för att förebygga eller begränsa skador på liv, hälsa, egendom eller miljö. VMA utgörs av signaler via utomhustyfoner med efterföljande information i bl a radio och tv.

VMA hör du genom utomhustyfoner. Det ljuder med med en 7 sekunders signal omväxlande med 14 sekunders tystnad under minst 2 minuter. Lyssna på signalen här

Du kan även få ett VMA via telefonen, då får du ett samtal med ett inspelat meddelande eller ett sms. 

När faran är över ljuder utomhustyfonen ihållande i cirka 30 sekunder. Lyssna på signalen här.

När du hör signalen ska du:

  • Gå inomhus.
  • Stänga dörrar, fönster och ventiler.
  • Lyssna/se på radio/tv för information.
  • Du kan även söka information på myndigheternas webbplats Krisinformation.se  (finns även som app). 
  • För att ge eller få information om pågående kriser är det nödnummret 113 13 som gäller. 112 ska du endast ringa om du eller någon i din närhet behöver omedelbar hjälp - det är alltså inte ett infromationsnummer!  

Signalen provas fyra gånger årligen kl 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

POSOM

POSOM står för psykiskt och socialt omhändertagande. POSOM-gruppens uppgift är att vid större olyckor och allvarliga händelser ge akut krisstöd till de drabbade och deras anhöriga.

I kommunen är POSOM uppdelat på en ledningsgrupp och en resursgrupp. Ledningsgruppen ansvarar för planering och rutiner samt den kompetensutveckling som behövs för att POSOM ska vara en välfungerande resurs i kommunen, det är även ledningsgruppen som aktiverar POSOM. Resursgruppen bistår med det direkta krisstöd, det vill säga det psykiskt och socialt omhändertagande på plats.  

Socialchefen är ansvarig för POSOM:s ledningsgrupp där företrädare finns från socialförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen, primärvården och Svenska Kyrkan. POSOM kan genom sina insatsgrupper inrätta lokala krisstationer för det psykosociala stödet till drabbade.

Publicerad 24 maj 2016