Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

På Salems webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Läs mer om cookies här.

Vilka rättigheter har jag som konsument?

Du kan göra en reklamation till säljaren om det visar sig att en vara som du köpt är felaktig. För att reklamera varan måste du kunna visa att du har köpt varan i den affär där du reklamerar den. Därför kan det exempelvis vara bra att behålla kvittot när du köper något. En reklamation ska ske inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt felet. När tre år har gått från det att du har tagit emot varan, har rätten att reklamera gått förlorad, om inte annat följer av garanti eller liknande utfästelse.

Påföljder vid felaktig vara

Är varan felaktig kan du kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Det kan dessutom vara möjligt att kräva skadestånd. Du har även rätt att hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att ge dig säkerhet för de krav du har mot säljaren med anledning av att varan är felaktig.

Öppet köp 

Öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du ångrar ett köp inom en viss tid. Det finns ingen lag som säger att du har rätt att få öppet köp. Därför är det bra att fråga säljaren vad som gäller.

Bytesrätt

Bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka en vara som du köpt och välja en annan i stället. Ibland kan du få ett tillgodokvitto hos butiken om du inte hittar någon annan vara du vill byta mot. Butikerna är inte skyldiga att erbjuda bytesrätt. Därför är det bra att fråga om du har bytesrätt och i så fall när du senast måste lämna tillbaka varan innan du betalar.

Ångerrätt

När du handlar en vara på prostorder, internet, av en telefonförsäljare eller en hemförsäljare har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar om du handlar inom Sverige. Om företaget finns inom EU har du minst 7 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller inte när du köper någonting i en butik.

Garanti

En garanti innebär att säljaren har tagit på sig ett ansvar för att den vara som du köpt fungerar och att den behåller sin kvalitet under en viss tid. Säljaren ska kunna lämna tydlig information om vilka regler som gäller för garantin. 

Publicerad 04 juni 2012

Senast granskad 21 april 2016