Tveksamheter kring Nationell plan för vägar och järnvägar

Regeringen har fattat beslut om Nationell plan för vägar och järnvägar 2018-2029. Totalt satsas över 700 miljarder kronor, på bland annat drift och underhåll av statliga järnvägar och vägar, samt utveckling av transportsystemet.

Salems kommunalråd är dock tveksam till planen.
- Det är illa att regeringen inte finansierar Tvärförbindelse Södertörn fullt ut. Nu ligger bara omkring hälften av totalprojektets kostnader med, det är till och med 200 miljoner mindre än i Trafikverkets ursprungsförslag. Södertörns omkring invånare och näringsliv har idag stora problem med resor och transporter tvärs över den södra länsdelen. Den nya hamnen i Norvik kräver betydligt bättre vägförbindelser för godstransporter, när hamnen blir färdig inom några år, säger Lennart Kalderén, M, kommunstyrelsens ordförande i Salem.

- Det är också ett svårt avbräck i regionens utveckling när regeringen inte vill gå vidare med Östlig förbindelse. Den kommunikationsleden behövs för att avlasta Södra Länken och Essingeleden, vilket är ett behov för hela regionen.

Det finns dock positiva aspekter i planen. Som att finansieringen för Spårväg Syd mellan Flemingsberg och Älvsjö tycks vara klar. Men även att medel anslås för trimningsåtgärder på E4/E20 över Södertälje kanal samt att ett utredningsarbete om en alternativ förbindelse kan starta.

Lennart Kalderén
Kommunstyrelsens ordförande