Södertörnskommunerna har mer än halverat utsläppen

En halvering av antalet leveranser till de kommunala verksamheterna och en minskning med 70 procent av koldioxidutsläppen och hälsoskadliga luftföroreningar är resultatet av den första fasen i ett samarbete mellan åtta Södertörnskommuner. Detta framkommer i IVL Svenska Miljöinstitutets rapport "Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner".

Att minska utsläppen från trafiken är en av de stora utmaningarna för Stockholmsregionen och även för Sverige som helhet. För att nå målet i klimatlagen för år 2030 om att utsläppen från de inhemska transporterna ska minska med 70 procent behöver alla samhällsaktörer hjälpas åt. Som ett led i arbetet med att minska utsläppen har Södertörnskommunerna samordnat varudistributionen till sina egna verksamheter.

I dag presenteras rapporten "Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner". Rapporten är en utvärdering genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholms län och finansierad av Energimyndigheten.

Utvärderingen visar att samordningen av kommunernas varudistribution redan nu i en första fas har gett flera bra resultat. Utsläppen av koldioxid och kväveoxider har minskat med drygt 70 procent. Ett viktigt bidrag till minskningen är att kommunerna i sin upphandling har ställt krav på biodrivmedel och att lastbilarna ska ha låga utsläpp av luftföroreningar.

Den samordnade varudistributionen ger också ökade möjligheter för lokala leverantörer att delta i kommunala upphandlingar. Nu krävs ingen egen distributionslösning utan godset kan enkelt samlastas med övriga varor. Hittills har den samordnade varudistributionen halverat antalet leveranser till kommunernas verksamheter.

Ladda ner rapporten här (pdf, 86 sidor)
Läs mer på södertörnskommunernas webbplats

Senast uppdaterad 11 januari 2018