Salem näst bästa skolkommun i landet

Salem placerar sig som nummer två av landets 290 kommuner på den rankinglista som Lärarnas Riksförbund sammanställt med hjälp av offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik. På första plats ligger Skånekommunen Lomma.

- Det är givetvis glädjande att inte bara ligga bra till utan i absoluta toppen på listan, säger Lennart Ejenäs (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. - Det är särskilt glädjande med de höga placeringarna på elevresultat och likvärdighet men med tanke på den hårda konkurrensen på arbetsmarknaden känns det också bra att vi placerar oss högt på lärarlönerna. - Vi ligger även bra till när det gäller lärarbehörigheten, avslutar Lennart Ejenäs

Rankingen av kommunerna

I rankingen från Lärarnas Riksförbund ingår fem parametrar: elevresultat, likvärdighet, resursanvändning, lärarlöner och lärarbehörighet. Salem får allra bäst betyg för likvärdighet (3:e plats) och lärarlöner (12:e plats) men ligger också mycket bra till på elevresultat (37:e plats).

Förra året kom Salem på 33:e plats i rankingen.

Senast uppdaterad 13 september 2016