Salem har krav på 6,5 miljoner till Migrationsverket

Migrationsverket släpar efter med utbetalningen av ersättningar för kommunernas flyktingåtagande. Det gäller t ex kostnader för ensamkommande flyktingbarn. Detta innebär att kommunerna måste ligga ute med mycket pengar under lång tid. Just nu ligger Salems kommun ute med ungefär 6,5 miljoner kronor.

Kommunen skickade in ansökningarna för dessa pengar till Migrationsverket redan i slutet av maj.

- Mottagningen av nyanlända är en tuff belastning på Salems kommun som förutsätter att vi får täckning av statsbidrag, säger kommunalrådet Lennart Kalderén (M). - Salems kommun kan inte gärna vara en slags fri bank för staten.

Fakta

Största delen av pengarna som Migrationsverket betalar ut till kommunenerna gäller ensamkommande barn som kommunen har skyldighet att utreda och placera. Ansökningarna godkänns i allmänhet av Migrationsverket men verket hinner inte betala ut pengarna i samma takt som ansökningarna kommer in.

Lennart Kalderén
Kommunalråd (M)