​Kommunstyrelsen positiv till idrottshall vid Fågelsången

Kommunstyrelsen i Salems kommun beslöt igår att föreslå kommunfullmäktige att idrottshallen vid den blivande skolan i Fågelsången ska byggas enligt Alliansens förslag i budgeten.

- De blivande eleverna i Fågelsången ska ha idrott och hälsa i en flexibel, normalstor idrottshall, jämförbar med Skogsängshallen och Säby Sim- och Sporthall, säger Lennart Kalderén, M, kommunstyrelsens ordförande.

Detaljplan tas nu fram för den nya skolan. Skolan beräknas vara klar till hösten 2020. Tillfartsvägen läggs i det norra alternativet med infart från Säbytorgsvägen. Idrottshallen planeras ha 4 omklädningsrum, en mindre läktare, planytan blir 40x20 meter med möjlighet dela av med vikvägg.

- Salems befolkning växer och därför är hallen ett nödvändigt tillskott för skolan men också för föreningslivet. Vi har stor efterfrågan från ungdomar som vill träna och spela matcher när det gäller innebandy, fotboll m.m. Hallen ska också kunna användas för kulturella aktiviteter som körsång och musik, säger Kristina Bjureklev Netzell, L, ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Lennart Kalderén, M
Kommunstyrelsens ordförande
lennart.kalderen@salem.se

Kristina Bjureklev Netzell, L