​Erik Brandt är 2017 års Idrottsstipendiat

Salems kommuns Idrottsstipendium 2017 går till Erik Brandt, Södertälje Simsällskap, Erik är 18 år och bor i Rönninge. Han blev senast i helgen nordisk mästare på 50 och 100 m frisim samt kom tvåa på 200 m frisim.

- Jag vill veta hur bra jag kan bli som simmare, säger Erik om sin målsättning som simmare.

Erik har alltid simmat. Ända sen han var barn har hand tyckt om vatten och började tidigt i simklubb. Han prövade tennis och truppgymnastik, men efter ett tag var det bara simningen som gällde. Han har tidigare blivit nordisk juniormästare på 100 m frisim och varit i final i ungdoms-OS i Georgien, han tar ständigt nya personliga rekord. Han läser det naturvetenskapliga programmet på Rönninge Gymnasium och hans studiegång har blivit anpassad efter hans satsning, cirka 25 timmar i veckan behövs till både simning, styrketräning, löpning och andningsövningar.

- Det som är roligt med simningen är gemenskapen med kompisarna och den speciella känslan man känner i vattnet när man glider tyngdlöst, säger Erik.

Eriks styrka är självklart hans simning, men han är även en ödmjuk och generös kille som är en god förebild och inspiration för de yngre simmarna.

Idrottsstipendiet

Idrottsstipendiet delas ut till uppmuntran för förtjänstfulla eller lovande insatser, till ledare eller aktiva inom idrottsrörelsen i Salems kommun. Stipendiet är på 10 000 kr och delades ut av kultur- och fritidsnämndens ordförande Kristina Bjureklev Netzell (L) i samband med kommunfullmäktiges avslutningsmöte i Murgrönan i Salems Centrum den 14 december.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Erik Brandt 2017 års idrottsstipendium med följande motivering:

“Erik Brandt är 18 år och simmar för Södertälje Simsällskap. Han är en av Sveriges bästa simmare i sin årskull och en av landets mest lovande juniorer. Bland meriterna märks en finalplats i Ungdoms OS, Nordisk juniormästare på 100 m frisim och ett flertal medaljer på ungdoms SM.

Erik Brandt är en hårt arbetande ung simmare som med stor hängivenhet satsar på sin idrott. Han är med sin insats och genom sitt personliga engagemang en förebild för andra unga idrottare.”

Kristina Bjureklev Netzell
kultur- och fritidsnämndens ordförande