​Allt fler åker kollektivt i Salem

I den senaste medborgarundersökningen kan vi se att allt fler väljer att åka kollektivt i Salems kommun.

Det är en ökning från 46 % (2016) till 50% för 2017. Med de siffrorna når Salem sitt uppsatta mål på 50%. Mest ökar andelen som åker pendeltåg, som stiger med sex procentenheter. Ökningen har skett inom samtliga berörda åldersgrupper mellan 18 år till 74 år.

- Väldigt glädjande med en så tydlig ökning av kollektivtrafikandelen. Pendeltågsutbudet ökar kontinuerligt, även om man kan vara kritisk till de förseningar som orsakas av signalfel m m. Vi har också fått fler bussturer från Nytorp och mellan Rönninge och Tumba. Jag ser det som ett resultat av att kommunen ständigt trycker på SL i dessa frågor. Vi för också diskussioner om ökad busstrafik i södra Rönninge, säger Lennart Kalderén, kommunalråd, M.

Lennart Kalderén, M
Kommunstyrelsens ordförande