Alliansens budgetförslag i Salem - En​ ​budget​ ​för​ ​fler​ ​bostäder​ och​ ​växande​ ​sinnen

Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna i Salem har presenterat sitt budgetförslag för 2018-2020. Budgeten tas upp i kommunstyrelsen den 30 oktober och i kommunfullmäktige 23 november.

Du kan läsa förslaget i sin helhet via länken längre på sidan, här följer en sammanfattning av förslaget:

• Ytterligare tre år med oförändrad kommunalskatt
  • Nya förslag på miljöområdet, gång- och cykelvägar samt IT-satsningar inom utbildningssektorn.
  • De mindre besparingar som aviserades i juni behöver inte genomföras. Resultatet ligger i nivå med kommunens finansiella mål på 1% av omsättningen 2018-2019 och strax under 2020.
  • Alliansen är överens om att anlägga en idrottshall i Fågelsången med samma planyta som Skogsängshallen och Säby sim- och sporthall.
  • Att under 2018 göra en förstudie av en gång- och cykelväg längs Salemsvägen från Tvärvägen till "Välkomstmonumentet" nere vid motorvägen.
  • Barn- och utbildningsnämnden får 1 miljon kronor per år till IT-satsningar i skolorna.
  • VA-taxan höjs de kommande åren.

Läs hela förslaget här

- Tack vare en stabil ekonomi kan vi leverera oförändrad skatt och utvecklad kvalité, samtidigt som de tidigare tänkta besparingarna inom Barn- och Utbildning (1%) inte ska genomföras. Vi gläder oss särskilt åt den nya skolan i Fågelsången med en tillhörande idrottshall med samma planyta som för Skogsängshallen och Säby Sim- och Sporthall.

Lennart Kalderén, M, kommunstyrelsens ordförande

- Salems ekonomi är stark och kommer enligt prognoserna att stärkas ytterligare kommande år. Från och med nästa år får alla barn i grundskolan tillgång till en egen dator, även i förskolan ökar vi tillgången till digitala verktyg. Vi drar nu tillbaka de besparingar som tidigare lades ut på skolan för 2019 och 2020.

Petter Liljeblad, L

- Vi glädjer oss åt en stabil ekonomi och att många befarade besparingar inte längre behövs.
På miljösidan planeras en utredning om hur vi kan förbättra vattenkvaliteten i Dånviken, kommunen kommer övergå till elbilar, Ersbodadeponin övertäcks och inte minst 4H-gården vid Ersboda färdigställs.

Ankie Bosander, C

- Vi är glada över att så många av kommunens mål är gröna och att vi hittills lyckats ta hand om våra tilldelade flyktingar på ett tillfredsställande sätt.

Håkan Paulson, KD

Senast uppdaterad 23 oktober 2017