Salems avtal med Google gillas av Datainspektionen

Pressmeddelande från Salems kommun 2015-03-19

Efter fem års hårt och enträget arbete av Salems kommun och Google har Datainspektionen nu godkänt ett avtal för molntjänster. Det står klart efter det att Datainspektionen idag meddelat att de inte har några invändningar mot det avtal som Simrishamns kommun tecknat med Google. Avtalet är identiskt med det avtal som redan under 2014 tecknades mellan Salems kommun och Google.

- Jag är stolt över att vi har lyckats i vårt pionjärarbete som jag tror kommer att påverka synen på molntjänster, säger kommundirektör Mats Carlsson.

- Det är fantastiskt glädjande att avtalet nu är godkänt, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Salem har gått i täten bland Sveriges 290 kommuner och lagt ned mycket jobb för att tillgodose Datainspektionens krav. Övergången till Googles molnplattform har gjort att vi sparat värdefulla skattekronor. Under en femårsperiod har vi sparat nästan 20 miljoner.

- Detta visar att även en liten kommun kan göra skillnad och driva utvecklingen framåt, säger it-chef Tony Söderlund. - Vår lösning är mycket kostnadseffektiv och skapar goda möjlighet till ett modernt arbetssätt, både inom administrationen och i våra skolor.

IT-chef
Tony Söderlund