Salem i särklass på Södertörn

Pressmeddelande från Salems kommun 2013-09-05

Salemsborna ger mycket höga omdömen om kommunen i SCB:s medborgarundersökning. 77 procent av salemsborna rekommenderar vänner och bekanta att flytta till kommunen. Genomsnittet för de 138 kommunerna i undersökningen är att 63 procent lämnar rekommendationer. Av kommunerna på Södertörn får Salem högst betyg inom alla tre frågeblocken.

- Det är toppen att Salemsborna ger sin kommun en sådan fin bekräftelse för tredje gången i rad, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M). - Särskilt glädjande är det för oss förtroendevalda att Salem får toppresultat för påverkan och förtroende. Endast två kommuner i hela landet visar högre värden. Salem ligger alltså på "bronsplats". Det visar att vi lever upp till vår vision om "den nära kommunen", avslutar Lennart Kalderén.

Salem fortsätter enligt salemsborna att vara den trygga boendekommunen. Tryggheten, bo­städerna, kommunikationerna och arbetsmöjligheterna får höga omdömen. De kommunala verksamheterna har i allmänhet också fått höga betyg. Inom vissa områden ser dock salemsborna gärna ytterligare satsningar, t ex på grundskolan, stöd för utsatta personer, gator och miljöarbete. Kontakten med och informationen från de kommunala verksamheterna får mycket bra betyg.

Om undersökningen

Det är viktigt för kommunledningen att veta hur invånarna bedömer kommunen och dess verk­samhet. Därför har SCB på uppdrag av Salems kommun frågat 1000 invånare mellan 18-84 år hur de ser på sin kommun. Genom undersökningen får kommunledningen också en in­blick i vad som är viktigt för invånarna.

Frågorna har ställts inom tre frågeblock:
- Hur nöjd är du med din kommun som en plats att bo och leva på?
- Vad tycker du om din kommuns verksamheter?
- Hur nöjd är du med invånarnas inflytande i din kommun?

Senast uppdaterad 19 april 2016