Rototest samarbetar med statlig investerare

Pressmeddelande ifrån Salems kommun 2013-08-28

Statligt ägda venture capital-bolaget Fouriertransform AB investerar i Rototest International AB i Rönninge.

Rototest utvecklar, tillverkar och marknadsför testutrustning, så kallade dynamometrar, till fordonsindustrin. Företaget har av Frost & Sullivan belönats med "New Product Innovation Award" och dess lösningar har tillskrivits potentialen att bli ny industristandard. Grundaren Nils G Engström har även tidigare tilldelats Företagarnas Riksorganisations hederstecken "Årets Företagare" i Salem.

- Från Salems kommuns sida är vi glada över att Rototest kan fortsätta sin spetsverksamhet i ny skepnad med en statlig satsning. Salems kommun behöver företag med högt utvecklad teknik som varumärke. Det är också mycket positivt att den grundläggande inriktningen i det tidigare familjeföretaget kan leva vidare, säger kommunstyrelsens ordförande Lennart Kalderén (M).

Senast uppdaterad 19 april 2016