Rönninge Show Chorus får kulturstipendiet 2014

Pressmeddelande 2014-05-19

Salems kommuns kulturstipendium 2014 går till Rönninge Show Chorus. Kören startades i Rönninge 1983 av bland andra Britt-Heléne Bonnedahl. Idag har kören växt och har cirka 150 kvinnliga medlemmar. Kören uppträder både vid stora konserter som vid julkonserten i Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan och för en mindre publik vid företagsevent. De uppträder som hel och stor kör, kvartett eller i andra konstallationer. I november 2013 blev kören världsmästare i barbershopsång i Honolulu, Hawai, USA. Det är den största framgången hittills.

Kulturstipendiet delas ut av kultur- och fritidsnämnden för förtjänstfulla insatser inom kulturområdet i Salem. Stipendiet är på 10 000 kr och delas ut den 30 augusti vid Salemsdagen i Skönviksparken.

Motivering

Kultur- och fritidsnämnden ger Rönninge Show Chorus 2014 års kulturstipendium med följande motivering:

"Rönninge Show Chorus är världsmästare i Barbershopsång. Kören som består av över ca 150 st kvinnor bildades 1983 i Rönninge. Med sin breda och variationsrika repertoar har man underhållit vid både större konserter och mindre event. Genom att hålla en hög nivå av känsla, underhållning och show har Rönninge Show Chorus vunnit stora publika och tävlingsmässiga framgångar över hela världen. 2013 blev de världsmästare på Hawaii, USA.

Mer om Rönninge Show Chorus

Så här beskriver kören sig på sin hemsida:

Rönninge Show Chorus är en av världens bästa barbershopkörer med en bred och variationsrik repertoar. Vi sjunger allt från julklassiker till jazziga Rat Pack arrangemang...har skördat stora framgångar inom sångstilen barbershop såväl regionalt som i internationella mästerskap. Den hittills största framgången är den guldmedalj som erhölls i VM i Honolulu, Hawaii november 2013 efter att ha uppnått de högsta poäng som någonsin delats ut i ett VM.
Kören strävar efter att vara unik och banbrytande. Genom stark gemenskap och en positiv inställning skapas möjlighet till utveckling och kreativitet. Målsättningen är att vid varje tillfälle förmedla känsla, underhållning och show, kombinerat med stark musikalitet och skicklighet. Rönninge Show Chorus musikaliska ledare är Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring. Kören har sin hemvist i Rönninge strax söder om Stockholm.

Anders Forsberg (M)
Kultur- och fritidsnämndens ordförande
08-532 500 55, 070-490 70 74.

Rolf Johanson
Kultur- och fritidschef